8 лип. 2010 р.

Пасха означає одне-єдине – вона говорить про те, як сильно Бог любить нас

http://www.risu.org.ua/ua/index/exclusive/holidays_and_customs/21436/

„Традиційно святкування Пасхи дуже багате, проте на разі виглядає, як закопаний талант”, — вважає київський кореспондент РІСУ Світлана ЯРОШЕНКО. Щоби вияснити, чим є Пасха для християн, вона звернулася до о. Романа Серафима ЛАБИ, бібліста, священика Ордену Святого Павла Пустельника, одного із засновників біблійного курсу “Дабар”.

Так не хочеться баналізувати таке велике і глибоке християнське свято як Пасха Ісуса Христа. Хочеться, аби ми зупинили свої думки не на тому, у який колір краще пофарбувати яйця, чи як спекти паску, щоб була краща, ніж у сусідки, а в церкві зайняти таку позицію, щоб потрапити під найгустіше окроплення свяченою водою. Нам варто зупинитися на сутності самої події Пасхи. Саме й про це розповідає о. Роман Серафим Лаба.

— Яке значення слова і поняття “пасха”?

— Наша історія взагалі є історією спасіння. У вузькому значенні вона закінчується книгою Одкровення. А в широкому значенні історія спасіння є історією кожного з нас. Слова “пасха” і сама подія Пасхи спочатку в Старому Завіті, а потім також в Новому є серцем цієї історії спасіння. І так насправді, все в історії спасіння веде до Пасхи.

В біблійні часи і Старого, і Нового Завіту було таке переконання, що гріх має свої наслідки. Тому використовували такий обряд, який називався “азазель”. Азазель – це “козел”, козел відпущення. Спочатку приводили два козли. Потім кидали жереб, котру з цих тварин лишити живою, а яку принести в жертву. І тут спостерігаємо дуже дивну річ. Козла, який фізично залишався живим, над ним лиш проголошували гріхи всієї громади і виганяли його на пустелю, фактично вважали мертвим. Він бо, вважали, забирав із собою все зло. Другого козла складали в жертву. І він, у свою чергу, хоч і був забитим, вважався живим, бо при спаленні дим від нього піднімався вверх, до небес. Він, так би мовити ніс благородну місію. І таким козлом відпущення став Ісус, бо Він взяв на Себе все зло і був знищений. Зверніть увагу, цей обряд нам дуже нагадує один з епізодів останніх днів Ісуса – коли між ним та Варавою вибирали, кого відпустити, а кого розіп`ясти…

— Отже єврейська пасха є підгрунтям християнської пасхи, а всі події Старого Завіту вказують на Пасху Христову?

— Так. Бо насправді історія спасіння є єдиною, цілою, і Господь веде нас в одному напрямку до повноти. А повнота наступає в Христі Ісусі. Тому, коли св. Павло говорить про втілення Сина Божого, то говорть, “коли настала повнота часів”. Що означає той дивний вираз “повнота часів”? Це означає, що історія людства в цей час осягає свою вершину. Це пік історії.

Тепер згадаємо “єгипетську пасху” – вихід ізраїльського народу з єгипеської неволі. Саме ця пасха вважається праобразом тієї пасхи, яку ми з вами святкуємо зараз. Саме слово “пасха” означає “перехід”, але не тільки. Це дієслово “песах” означає “оминути, минути”. Пам`ятаєте з Книги Вихід, як фараон довго не хотів відпускати Ізраїля, через що на Єгипет впало десять кар. І остання кара – смерть усього живого первородного. Господь попередив Мойсея, що саме ця ніч буде тією особливою ніччю. Тоді ізраїльська громада мала взяти агнця і десятого дня місяця нісан принести його до хати. Агнець мав жити в домі до 14-го числа. Тобто чотири дні він бігав по хаті, терся об ноги, з ним гралися діти, його годували. І потім, уявіть собі, брали цю маленьку тваринку і при всій громаді батько родини гострим ножем зарізав її. І всі на це дивилися. Чому робили цей, так би мовити, нелюдський акт? Для того, щоб емоційно пережити жертву. Щоб це була не просто формальність… Потім кров`ю цього ягняти мастили одвірки. І коли ангел смерті йшов через Єгипет, написано: “обминув ті будинки”. І там вжито те слово “песах” – пасха. Тому св. Павло каже, що “Господь Ісус є нашою пасхою”. Тому що там, де є кров Ісуса–агнця, те місце оминає смерть. Відбувається “Божа заміна” – ті наслідки гріха, які ми маємо понести, Ісус взяв на Себе. Тому Ісус помер не тільки за нас, а й замість нас.

З чим це ще можна порівняти?… Ну, наприклад, я люблю таку історію, як було двоє друзів, дружили з самого дитинства, але один став юристом, інший – кримінальним авторитетом. І одного разу цей кримінальний авторитет став на суді перед своїм найкращим другом. Суддя, бачучи, що перед ним його товариш з дитинства, не знає, що робити. Тоді він зробив так: оголосив покарання, встав і оплатив штраф за свого друга. І щось подібне зробив Ісус. Ось це і є суть Пасхи.

— Чим пасхальне Богослужіння відрізняється від звичайного, зокрема в латинській традиції?

— О, багатьма речами. Саме пасхальне Богослужіння є надзвичайно багатим. Воно складається з таких частин: Літургія Світла, Літургія Слова, Літургія Хрещення, Літургія Євхаристії.

Після цього звучить урочистий спів “екзультет”, що з латинської означає “славити”. Ще глибша етимологія цього слова – “сальто” чи “сальтаре” – стрибати з радості. Від цього походить і відоме нам поняття сальто — коли людина перекидається через голову.

Літургія Світла. В цій частині фігурує велика свічка, т.з. “пасхал”. Її запалюють на вулиці від великого полум`я, а потім в процесії вносять до храму. Ця свічка є образом Ісуса Христа, бо Він, як та свічка згорів для людства. Віддав нам Своє тепло і світло.

Літургія Слова складається аж з дев`яти читань. А протягом року кожна недільна Літургія має три читання: одне зі Старого Завіту, друге – з Нового (з Послань Апостолів), і третє – читання Євангелії. Отож можна сказати, що Літургія в Пасхальну ніч є “квінтесенцією спасіння”. Вона показує найважливіші моменти. По-перше те, що Пасха була присутня вже в момент історії сотворення. В одному читанні говориться: “І був вечір, і був ранок, день перший”. Чому спочатку вечір, а потім ранок? Та тому, що це знак смерті і воскресіння Господа: вечір – смерть, ранок – воскресіння. “День перший” – дослівно в єврейському варіанті написано: “день єдиний”. Зверніть увагу: слово “перший” передбачає ще наявність інших – другого, третього. А “єдиний” говорить про унікальність і неповторність у своєму роді. Це слово вживається і по відношенню до Бога – “єдиний”, а не перший серед багатьох. Тобто інших немає, є тільки один.

В старій традиції християнства під час цієї Літургії здійснювали обряд Хрещення. Хрещення вважається Таїнством, що є брамою всіх інших Таїнств і брамою нашого християнського життя. Хрещення також є образом смерті і воскресіння Господа. Раніше під час Хрещення людину з головою занурювали у воду. Занурення це певен знак смерті.

У цю ніч катехумени (люди, що проходили підготовку до прийняття Хрещення) ставали неофітами – новоохрещеними. Неофіт означає “світлий, просвітлений”. Тобто тепер починалося їх життя у світлі.

Завершується Богослужіння Євхаристією. Треба зазначити, що кожна Євхаристія, не тільки пасхальна, є звершенням таїнства Пасхи.

— Чому найважливіші події історії спасіння трапляються саме вночі?

— Мені це натякає на таку “обручницьку” любов Бога. Адже Бог любить нас так, як наречений кохає наречену. Чому, наприклад, Ісус видав Себе під час останньої вечері? Чому Син Божий зорганізував щось таке як Остання Вечеря? А не, наприклад, Останній Обід? Міг же зробити Останній Обід, або Останній Сніданок. Все дуже просто, адже, коли хлопець хоче влаштувати для дівчини щось романтичне, він не запрошує на сніданок десь о п`ятій годині. Ні, він запрошує її на вечерю. І Господь Ісус найбільшу любов виразив тоді, коли був зраджений. Зраджений Юдою на Останній Вечері.

— Що для кожного вірянина означає Пасхальна ніч?

— Вона означає одне-єдине – вона говорить про те, як сильно Бог його любить.
о.Роман Лаба OSPPE


Немає коментарів:

Дописати коментар