(І) - III
неділя
місяця (15 квітня 2012 р.)
Єдине
Священство Христа
О. Міхал
БАЙЦАР
Львівська
Архідієцезія
ВСТУП ДО МЕСИ
Улюблені в Христі Ісусі Брати і
Сестри!
Ми обходили особливий час Великого Посту,
який нас, віруючих, приготовляє до зрозуміння таємниці спасіння Ісуса Христа. Воно
втілюється в Літургії Великого тижня, а особливо почавши від Трапезної в Великий
Четвер до пустого гробу в Великодній ранок. Свята Церква цей час обходить в
винятковий спосіб, а кожен з нас має можливість на ново усвідомити собі
покликання і завдання, виникаючі зі святого таїнства хрещення, а також віри в
Триєдиного Бога. Отож і ця проповідь має ціль служити допомогою в приготуванні
до Національного Євхаристійного Конгресу Латинської Церкви в Україні.
Ідея вселенського священства
знайшла свою тожсамість в навчанні Церкви в догматичній Конституції про Церкву Lumen Gentium, а пізнаємо її із сторінок
Святого Письма, з Церковних практик, коли в часі Літургії отримуємо хрещення. У
цьому документі читаємо, що Ісус Христос, як священик, був узятий з людей (Євр 5,
1-5), а новий народ робить царством і священиками для Бога і свого Отця.
Охрещені, оскільки є освячувані через відродження і помазання Святим Духом, як
дім духовий і святе священство, щоб через християнські вчинки складати духовні жертви
і проголошувати міць Того, який їх увізвав з темноти до свого предивного світла
(1 Пет. 2, 4 -10).
А втім, нехай наше вільне і свідоме обходження
благодаті Таїнства Хрещення допоможе в наслідуванні Ісуса і служіння Його
спасенної місії в Церкві і житті, беручих участь в єдиному священстві Ісуса
Христа.
Єдине
Священство Христа
О. Міхал
БАЙЦАР
Львівська
Архідієцезія
ПРОПОВІДЬ
Вступ.
Оголошення теми.
Улюблені, у
Старому Завіті Ізраїль був священницьким Божим Народом, який носив ім'я Господа
до чиїх предків промовляв Господь Бог, народ старших братів в вірі Авраама
(Втор. 28, 10). В Новому Завіті чоловіком Божого Народу стається не через
фізичне народження, але через народження з гори, з води і Святого Духа (Ів 3,
3-5), тобто через віру в Христа і хрещення. Для того в часі Великого Посту в
особливий спосіб повертаємося до джерел нашої віри, а в Великому Тижні прагнемо
якнайглибше зануритися в таємницю Пресвятої Трійці в ім'я, яке ми отримали в
Таїнстві Хрещення
Основна
частина.
І.
Важливість і вартість Таїнства Хрещення
Від самого
дитинства, ми дізнаємося від наших батьків наскільки важливим є таїнство
Хрещення. Глибоко в нашій свідомості вирита потреба і впевненість, що кожна
дитина після народження має бути охрещена. Так будо в наших домівках, про це
дбали наші дідусь і бабуся, батьки а також рідні і близькі з нашого оточення. Власне,
ставши свідомими членами Церкви ми дізналися, що наказ уділяти Таїнства Хрещення
був одним із найважливіших завдань, котре Ісус дав Апостолам, а через них
Церкві. Перед своїм Вознесінням Він наказав їм “Ідіть, отже, і зробіть учнями всі народи: христячи їх в ім`я Отця, і
Сина, і Святого Духа” (Мт 28, 19). Через Хрещення відбувається народження
людини зі Святого Духа. Без цього народження неможливо осягнути спасіння, про
що сам Христос повчав Нікодема: Істинно,
істинно кажу тобі: Коли хтось не вродиться з води та Духа, не спроможен увійти
в Царство Боже” (Ів 3, 5)
З Катехизму
Католицької Цкркви дізнаємося, що “Хрещення
необхідне для спасіння тих, кому Євангеліє було проповідуване і хто мав
можливість просити цього таїнства” (ККЦ 1257). Хрещення є народженням до
нового життя у Христі. Згідно з волею Господа Бога, воно є необхідне для
спасіння, так як і Церква, до якої Хрещення впроваджує. А Церква, крім Хрещення
не знає іншого способу, щоб забезпечити вхід до вічного щастя. То значить,
Церква і всі її члени стараються не занедбувати отриманого від Господа наказу,
щоб “відроджувати зі Святого Духа”
всіх, котрі можуть і прагнуть бути охрещеними.
Бог сам зв`язав
спасіння з Таїнством Хрещення, але сам не є зв`язаний із своїми Таїнствами (ККЦ
1257). Тому Катехизм Католицької Церкви додає: «Кожна людина, яка, не знаючи Євангелія Христа і Його Церкви, шукає
правди й виконує Божу волю настільки, наскільки її знає, може бути спасенною.
Можна припустити, що ці люди виразно прагнули б Хрещення, якби знали його необхідність»
(ККЦ 1260). Тому якщо хтось є свідомий того, що Хрещення,
з установлення Ісуса є засобом, котрий уділяє спасенної благодаті, той мусить його прийняти під загрозою втрати спасіння. Хрещення є обов`язкове для всіх, котрі осягнули повне пізнання Євангелії. Отже, Хрещення є обов`язковою умовою спасіння тільки для тих, котрим було проголошувано Христа і котрі могли прийняти рішення про Його прийняття. Однак Бог прагне, щоб всі люди були спасенні (пор. 1 Тм 2,4-6). Також людина, котра живе згідно голосу сумління і виконує волю Божу, так як її конкретно пізнає і з впевненістю прагнула б прийняти Таїнство Хрещення, коли була б свідома його значення, може осягнути спасіння через „хрещення прагнення”.
з установлення Ісуса є засобом, котрий уділяє спасенної благодаті, той мусить його прийняти під загрозою втрати спасіння. Хрещення є обов`язкове для всіх, котрі осягнули повне пізнання Євангелії. Отже, Хрещення є обов`язковою умовою спасіння тільки для тих, котрим було проголошувано Христа і котрі могли прийняти рішення про Його прийняття. Однак Бог прагне, щоб всі люди були спасенні (пор. 1 Тм 2,4-6). Також людина, котра живе згідно голосу сумління і виконує волю Божу, так як її конкретно пізнає і з впевненістю прагнула б прийняти Таїнство Хрещення, коли була б свідома його значення, може осягнути спасіння через „хрещення прагнення”.
Тому, Церква
підготовлює і родить нових членів спільноти вселенського і служебничого
священства через прийняття серцем віри в Ісуса Христа і дару ласки в Таїнстві
Хрещення.
ІІ.
Різниця між священством вселенським і сакраментальним
Вірних в Церкві називаємо Людом
Божим, Людом Священицьким, тому, що через хрещення всі приймають участь в
Священстві Ісуса. Це участь в священстві Христа називається спільним
священством вірних або "вселенським
священством" (sacerdotium
iniversale Fidelium) і залишається в особливому зв’язку із служебним священством.
Від самого
свідомого дитинства, ми були переконані, що в Церкві служителем культу є
єпископ, священик чи диякон, але щоб наші батьки або інші віруючі мали щось
спільне з священицтвом, про це ми не знали. І ще багато разів ми чули, що наші батьки
моляться за нас, благословляють нас, приносять жертви за себе та родину, але ми
не розуміли, що вони беруть участь у вселенському священстві Христа.
Як навчає Другий
Ватиканський Собор: "Вселенське
священство вірних і священство урядове тобто ієрархічне, хоча суттєво відрізняються
і не тільки в ступені, є один до одного підпорядковані; адже одне і друге, у
властивий собі спосіб бере участь в одному священстві Христа" (Lumen
gentium 10). Ієрархічне священство, як "уряд" (оfficium) є спеціальною службою, через яку вселенське
священство вірних може бути оновлене, в такий спосіб, щоб Церква була повна,
"священичої спільноти", у
міру Христового обдарування. "Ті,
серед віруючих, хто отримав священство, є встановлені в ім'я Христа, щоб давати
поживу Церкві словом і благодаттю Божою" (Lumen gentium 11).
Вселенське
священство вірних і служебне священство є один до одного
підпорядковане. У той же час Другий
Ватиканський Собор заявляє, що є між
ними суттєва різниця: "Вони відрізняються суттєво, а не тільки в
ступені" (Lumen gentium 10). Ієрархічне священство - служебне - не
просто якийсь "продукт" вселенського
священства вірних. Воно не походить з вибору чи делегації суспільства вірних.
Таїнственне священство є особливим покликанням від Бога: "ніхто сам не скористається з цієї честі, але
тільки той, хто покликаний Богом як Аарон" (Євр. 5,4).
Слід також
зазначити, що всі вірні мають частку у священстві Христа через хрещення, і ця
частка є загальною для всіх охрещених: мирян, духовних, ченців. Це основна і
найбільш безпосередня частка у священстві Христа. "Це відноситься до всіх в Церкві, до жінок і чоловіків, звичайно,
відноситься і до тих, хто є учасниками урядового священства", яке
характеризується служебністю" (Іван Павло II, Апостольський Лист про
гідність і покликання жінки, 27).
Служебне
священство, як щось відмінне від вселенського священства, не є якимось вищим
ступенем по відношенню до нього. Це інша частка у священстві Христа. І перш за
все, визначається іншими завданнями. Священик - єпископ або пресвітер -
приймаючи рукоположення, не перестає бути християнином. Тимчасом, диякон,
приймаючи сан, перестає бути дияконом, а пресвітер, приймаючи єпископське рукоположення,
перестає бути "звичайним"
священиком, пресвітером. Пресвітер чи єпископ залишається на все життя
християнином, і як священик чи єпископ повинен виконувати своє християнське
покликання. Іншими словами, приймаючи сан та приймаючи на себе завдання
священичого служіння, має їх реалізувати, як охрещений в відповідний спосіб для
вселенського священства.
Тому, як ми вже
говорили, реалізація вселенського священства полягає в складанню "духовних жертв, приємних для Бога через
Ісуса Христа"
(1 Пет 2, 5). Це завдання священства вірних повинно бути реалізоване в кожному конкретному християнському покликанні.
(1 Пет 2, 5). Це завдання священства вірних повинно бути реалізоване в кожному конкретному християнському покликанні.
Світська людина,
таким чином має жити в шлюбі, або поодинці, працювати, будувати людське
суспільство.
Чернець повинен
в тому ж дусі, віддати себе як живу жертву (Рим 12,1)
і проголошувати про великі діла Господні (пор. Ді 2, 11, 1 Пет 2, 9), дотримуючись євангельських рад.
і проголошувати про великі діла Господні (пор. Ді 2, 11, 1 Пет 2, 9), дотримуючись євангельських рад.
Кожен диякон,
священик чи єпископ, повинен виконувати своє покликання пастиря, учителя, і
міністра таїнств, в дусі служби, любові, самопожертви. Отже, загальне
священство яке передається через таїнство свячень, а його завданням є
виконуванням служби у спільноті, в імені і особі Христа. Таким чином, між
загальним священством, а священством вірних є суттєва відмінність, тому що священство
урядове уділяє свячень влади, силою якої священики служать Божому Люду через
навчання, справовуванні культу Божого і душпастирство. Загальне священство і
дозволяє і зобов'язує вірних взяти участь у поклонінні Богу. Тут стає
очевидним, на чому полягає ця обов’язкова участь у священстві Христа і що є це
участь спільна: всіх охрещених. Якщо священство Хреста виразилось насамперед у
Його відданні себе у жертві на хресті, то участь у Його священстві, назване загальним
священством всіх Його сповідників, полягає на відданню через них самих себе
Богу в Хресті, у з’єднанню з його жертвою, складеною на хресті. При тому ця участь
у священстві Ісуса має спасенне значення.
Таким чином,
якщо хтось не зреалізує свого покликання – світського християнина, монаха,
духовного – реалізовуючи загальне священство, це означає, якщо у своєму покликанні
не віддасться Богу на духовну жертву, Йому приємну через Христа, то не зреалізує
свого спасіння.
Тому, вірні,
Поляки розпорошені по всьому Радянському Союзу в комуністичних часах, не маючи священика,
громадились в костелах чи будинках, тоді на вівтарях розкладали шати і так
брали участь в св. Месі. Без священика відмовляючи всі молитви з мессалу, в
тишині і плачучи, пропускаючи слова консекрації і приймаючи духовне причастя з
надією, що Бог допоможе пережити і пришле священика. Тому священик з уряду,
виконує місію Христа, освячення вірних аж до кінця. Після смерті людина не
потребує священства, як служби освячення духа.
Як писав св.
Юзеф Себастьян Пельчар у своїх Розважаннях про священниче життя, що всі люди
створенні для того, щоб вірно служити Богу, спасли свої душі і до всіх
промовляє Апостол: "Зі страхом і
трепетом звершуйте своє спасіння" (Фл 2,12).
До священика
належить поривання душ світу і віддавання Богу як Його власності (Rapere animas mundo, dare Deo proprium est sacerdotis).
III.
Відносини між священством урядовим і загальнимю.
Як ми вже
ствердили, священство ієрархічне – урядове було установлене
Церкві в тому намірі, щоб могли
активізуватись всі засоби вселенського священства.
Собор
Ватиканський II виразно говорить про це в різних місцях, а особливо там, де говорить
про Євхаристію: "Беручи участь в
Євхаристійній жертві, в тому джерелі і вершині цілого християнського життя,
складають Богу божественну Жертву, а разом з Нею самих себе в цей спосіб як і
через складання жертви як і через св. Причастя всі беруть участь в чинностях
літургічних, не однаково, але одні як і другі по-іншому. Насичені у святому причасті
Тілом Христовим, в конкретний спосіб представляють єдність Люду Божого, котрий
відповідним знаком і невимовною причиною є це Найсвятіше Таїнство. (LG 8).
Згідно цієї
науки, яка належить до найдавнішої християнської традиції, „активність” Церкви не супроводжується до ієрархічної послуги
пастирів, під час коли світські лишаються в пасивному стані. Натомість ціла
християнська активність світських, а перед усім сучасне апостольство світських
дає свідоцтво в поборовому навчанні, згідно якого, вселенське священство і
священицька послуга ієрархії в Церкві є „взаємно підпорядковані”.
Священики
обладнані владою як святі служителі, прислуговують своїм братам, щоб усі, котрі
є з Люду Божого, раділи правдивою християнською гідністю, прямували на вільний спосіб,
а одночасно згідно з порядком до того самого, тобто осягнули спасіння вічне. Створюючи
правдиву спільноту Люду Божого, одні другим служили і взаємно собі допомагали.
Закінчення
Дякуємо сьогодні
Господу Богу та Його Святому Провидінні за дар віри в Ісуса Христа, котрий живе
в наших серцях, за дар і жертву всіх священиків, котрі сповняли і сповняють
місію Христової служби Божому Люду, дякуємо за цю ієрархічну Церкву, а перед
усім за цю вірну і Дякуємо Богу в Трійці Єдиному за кожну церкву і капличку, за
кожне святе місце, де відправляється Найсвятіша Євхаристійна Жертва, за кожного
священика і мирянина, за кожного, хто шукає Господа і за кожне зітхання до
Нього.
Дякуємо усі за
кожну хвилину Святої Меси, котра затримує живого Бога серед нас, за кожний
кивот в котрому знаходиться Ісус, за всі можливості нашого освячення.
Дякуємо за наших
батьків, а перед усім за наших мам - стражниць домових церков, за все, що дав
нам родинний дім, в якому ми відчуваємо себе безпечно і охоче до нього.
Закінчимо наше
розважання молитвами, якими молилися жінки „євхаристки”,
Німкені з містечка Волга, депортовані до Казахстану за комуністичних часів: „Господи, дай нам заново священика, дай нам
святе Причастя! Усі мої жертви складаю добровільно з любові до Тебе! Найсвятіше
Серце Ісуса, помилуй нас!”.
„Маріє! Наша найкраща і найсвятіша Мати! Ти
бачиш, що ми є бідні! Віднови нам заново священиків, вчителів і пастирів!”.
АМІНЬ
Немає коментарів:
Дописати коментар